10:00 10-6-2021
7 Retail tips og trends i 2021
Forbruget har taget et højdespring mod online handel, og tendensen de seneste par år har været at opnå mere og mere digital tilstedeværelse. Forbrugerne søger nye shopping oplevelser, og søger både at kunne blive inspireret af produkter i online kontekst, samt i kombination med at kunne røre, føle og opleve produkterne fysisk i en butik. Vi skærer ned på emballage hvor vi kan, og tilfører en mere bæredygtig tilgang med emballage af bæredygtige materialer og cirkulær økonomi integreret i retail branchen.
Jakodan
Omnichannel-shopping i overhalingsbanen
Omnichannel betyder at forretningen sælger sine varer gennem flere kanaler - såvel fysisk som digitalt. Mange webshops klarer sig udmærket, idet de altid er tilgængelige online, men den fysiske butik kræver ganske simpelt en fysisk tilstedeværelse som kan være truet af nedlukninger som vi så i 2020. 

Omnichannel er i top fokus når det kommer til trends i retail, fordi handels tendensen er i kraftig vækst. Egentlig har multi-handelskanal metoden været en fremadgående tendens i flere år, men pandemien har virkelig givet omnichannel-shopping et skub fremad. I praksis er det omkostningsfuldt for den fysiske forretning at gå ad omnichannel vejen, men denne risikerer altså at gå glip af et væsentlig vækst potentiale uden online tilstedeværelse. Den moderne forbruger forventer ligeledes ofte at den fysiske forretning er til stede på digitale platforme. 
Jakodan
Jakodan
Jakodan
7 simple tips til den fysiske forretning  
 
1. Online tilstedeværelse 
Den digitale opgradering af din forretning kan bidrage med et væld af fancy markedsførings termer, som top-of-mind, (så kunden tænker på dig som det første) - positionering (Dit brand står klart og tydeligt for kunden), mersalg og nem shopping tilgængelig for kunden, samt at brand relationen og kunderelationen forstærkes. Hvis du eksempelvis er til stede på sociale medier som kunde segmentet anvender, så kan du fange kundens opmærksomhed hver eneste dag.

2. Cirkulær emballage med stofposen 
Den bæredygtige tilgang til emballage giver ekko i detailbranchen. Der kommer større fokus på bæredygtige emballager, minimering af spild og mere cirkulær økonomi. Mindre engangsemballage og mindre køb og smid væk. I denne tilgang er stofposen/shoppingposen/bomuldsnetten/muleposen blevet utrolig populært - og de fleste forbrugere har altid lige en stofpose med på indkøb. Giv din kunde en stofpose med, og forøg kundeservicen med en eksklusiv pose der kan genanvendes mange gange. 

3. Nytænkning af eksklusiv hand-over med silkepapirspakken 
En nyere tendens vi ser efter, at plastposen ikke må udleveres gratis er at fysiske butikker finder nye metoder til en eksklusiv hand-over af produkter - nu hvor mange fravælger en pose. Pak din vare i silkepapir, og giv pakken et lille fold, så der er plads til kvittering i foldet. 

4. Udlevering i gaveposer er et hit 
Den almen kendte bærepose af plast skal koste min. 4 kr. for din kunde ved udlevering i butik. Men poser uden hank må udleveres gratis, det vil sige at du gerne må udlevere gaveposer og poser af papir som bagerposer og cellofanposer gratis. Nogle af poserne fås tilmed i store størrelser, så de kan rumme større dele som bluser og bukser.

5. Genbrugs etiket på pose eller silkepapir
Sæt en etiket med et bæredygtigt statement af 100 % genbrugspapir, og sæt skub i din storytelling, og fortæl om jeres bæredygtige tiltag når det kommer til emballage og produkter. Det giver goodwill og gode point på CSR kontoen.

6. Indpakning af gavekort i fine postæsker
Postæsken i farver har været en bestseller i årevis, og populariteten skyldes måske, at æskerne har et super fint udtryk i moderigtige farver, så de kan genanvendes til opbevaring eller gå ind i en recirkulerbar cyklus. Derudover er æskerne fremstillet lokalt og miljøvenligt med FSC(r) mærket. Postæske 10 har den perfekte størrelse til gavekort og små artikler. 

7. Æske til accessories 
De nye æsker fra Jakodan fremstår som en eksklusiv æske inspireret af japansk æstetik. Størrelsen passer perfekt til accessories som hårklemmer og hårbånd, og tilføjer pakningen et yndefuldt look med det unikke design. Et silkebånd i toppen giver et smukt finish.