06:13 27-1-2022
10 vigtigste emballagetrends i 2022
Det sidste år har medbragt mange ændringer i livsstile, forbrugsmønstre og dermed også forretningsstrategier. Emballage bruges i stigende grad som et vigtigt markedsføringsværktøj, når brands skal differentiere sig selv fra konkurrenter. Den perfekte emballage i 2022 har fokus på bæredygtighed, funktionalitet og personlig brandidentitet.
Jakodan

Epidemien har de seneste år medført store adfærdsændringer blandt forbrugere. I 2021 lærte vi præcist hvor vigtigt e-handel er blevet for vores dagligdag og karriere. De først seks måneder af sidste år voksede dansk e-handel med svimlende 26% til et samlet forbrug, som nærmer sig 100 mia. kr. ifølge en rapport fra Dansk Erhverv. Det har tvunget virksomheder til at genoverveje deres positionering, brandbudskab og grundlæggende værdier. Det er nu blevet endnu vigtigere at bringe gode brandoplevelser direkte til kundens dør, for at møde kunderne, hvor de er nu, og hvor de vil være i morgen.


Emballagetendenserne anno 2022 handler dermed om at give kunder en ny og mere fordybende brandoplevelse. Som Steve Jobs så fint sagde ”Packaging can be a theater; it can create a story”. Din emballage og indpakning er nemlig en vigtig måde, hvorpå forbrugere interagerer med dit brand. Det kan være den afgørende faktor for, at en forbruger vælger dig fremfor en konkurrent, og er grunden til, at du bør investere i de rigtige emballage-elementer i alt fra materialer til stilarter.


Her kan du læse om de 10 vigtigste emballagetrends i 2022:


1. Personlig indpakning

Emballagetendenserne i 2022 handler i høj grad om at give forbrugere en ny, mere autentisk brandoplevelse. Pandemien og væksten i e-handel har flyttet fokusset fra, at emballagen blot er et salgsargument til at blive en forlængelse af en virksomheds brandhistorie. Forbrugere ønsker at blive set som individer snarere end som store, demografiske grupper. Det har medført, at emballagedesigns i højere grad skal være legende, engagerende og personlige. Vælg emballage som siger noget om dit brand, og vedlæg evt. et takkekort, for at gøre købsoplevelsen meget mere personlig.

Jakodan
Jakodan
Jakodan
Jakodan

2. Sikkerhed er i højsædet

Mere end nogensinde før er både sundhed og sikkerhed en topprioritet for forbrugere, uanset om du sælger madvarer, abonnementsbokse, eller andre webshop- eller detailprodukter. Moderne emballageløsninger er beskyttende og giver kunder mulighed for hurtigt at se, om deres produkter er blevet manipuleret med eller på anden vis kompromitteret. Indgrebssikker emballage skal gerne have én eller flere tydelige indikatorer på, hvorvidt emballagen har været brudt i tiden mellem afsendelsen og modtagelsen af varen.


Se vores udvalg af indgrebssikker emballage: plomberingsmærker, sikkerhedsposer.


3. Bæredygtig emballage

Vi har efterhånden talt om bæredygtig emballage og indpakning i flere år. Vi kommer heller ikke udenom, at det er en af de vigtigste trends i 2022. Særligt under pandemien har mange mennesker opdaget, hvor meget boligaffald, de egentligt akkumulerede fra deres shopping-forbrug. Dermed har den moderne forbruger tendens til at forvente, at de brands, de støtter, har en bæredygtighedspraksis, der stemmer overens med deres egne værdier. Emballage som er mere miljøvenligt, bruger færre ressourcer og producerer mindre affald er blevet populært. Dog er bæredygtighed kun en kritisk faktor for forbrugere, når den ikke mindsker produkternes funktionalitet. Målet er at øge bæredygtigheden uden at gå på kompromis med kvaliteten.

4. Minimalistisk design

Konceptet bag minimalistisk emballage og indpakning er enkelt: i et detailmiljø, hvor alt på hylden skriger efter din opmærksomhed, er det den selvsikre pakke, som skiller sig ud. Minimalistisk emballage har også andre fordele: det ser stilfuldt ud, og kan også både være en billigere og mere miljøvenlig løsning. Minimalistisk emballage søger så vidt muligt at anvende færre materialer, typografi, blæk og plads, i skarp kontrast til ’luksus emballage’. At reducere et produkts emballagedesign til dets kerne er en smart måde at skærpe dit brand præcist og appellerer til forbrugere, som er overvældet af mangfoldigheden af flerfarvede og teksturerede emballagealternativer man ellers finder på markedet i dag. Vælg gerne ensfarvet, enkelt emballage parret med stærke produktstatements i 2022.


5. Transparent emballage

En ny trend, som er ved at blive meget populær hos forbrugerne, er gennemsigtig emballage. Ved at vælge transparent emballage lader du produktet sælge sig selv. Køberne får et godt indtryk af produktets samlede udseende, tekstur, og i nogen henseender også sundheden af varen. Det giver en mere interaktiv emballageoplevelse, der lokker kunden til at hente og kigge nærmere på dit produkt. Jakodan har et stort udvalg af transparent emballage!


6. Genanvendelige poser

Poserestriktionerne indført af regeringen i starten af 2021 har fortsat en stor effekt på valg af emballage i detailhandlen. Samtidigt har forbrugernes skærpede fokus på miljø og genanvendelighed gjort at efterspørgslen for genanvendelige poser er steget. Det betyder, at poser lavet af stof er det populære valg i 2022. Mange kunder fravælger også poser i år, idet de nu skal betale minimum 4 kr. for en pose med hank i en butik. Ønsker du at gøre din indpakning mere genkendeligt, fremfor blot at række kunderne deres varer helt upersonligt, kan du vælge at pakke produktet ind i et ark silkepapir med en lille lukkeetiket, eller give dem en pose uden hank med helt gratis. På den måde, får kunden stadig en unik emballageoplevelse, når de køber ved dig.

Se vores udvalg af genanvendelige poser

7. Emballage der skaber forbindelser

Det moderne brand i 2022 gør det nemt for forbrugere at kommunikere direkte med virksomheden gennem blandt andet hjemmesiden, sociale medier og andre oplevelser. Derfor vælger flere virksomheder i dag at anvende interaktive emballagematerialer som f.eks. at printe QR koder på tape, kasser osv. Denne smarte form for branding transformerer kundeinteraktioner med dit brand, styrker tilliden og gør din emballage helt unik. Du kan ved hjælp af en QR kode f.eks. linke til dine sociale medier for at opfordre kunder til at dele deres brandoplevelse, eller gøre det nemt at returnere varer ved at linke til den side på din webshop. Der er mange muligheder! Hos Jakodan kan vi hjælpe dig med at printe din personlige QR-kode på pakketape.


8. Vintage designs

Ligesom vintage designs og farver igen er dukket op i modeindustrien, vælger mange virksomheder også at lade deres emballage inspirere af denne trend. Tænk levende farver og groovy designs, hvis dit brand skal vise at i går forrest når det kommer til de nyeste modetendenser. Vælg vintage emballage med en smuk æstetik, elegante farvekombinationer og spændende typografi, for at gøre dine produkter mere iøjnefaldende og tiltrækkende for 2022 forbrugerne.


9. Prisvenlige alternativer

2022 er fortsat påvirket af høje prisstigninger på råmaterialer verden over – og det gælder desværre også emballageprodukter. Derfor kigger mange virksomheder i år efter nye veje, hvorpå de kan spare, når de skal vælge produktindpakning. En måde, at dit brand kan spare på jeres emballageomkostninger, er ved at tilbyde en mere simpel og minimalistisk emballageoplevelse. I kan også vælge at sende webordre i emballage som er nemt at håndtere, og dermed betyder, at det bliver hurtigere at pakke hver enkel ordre.


Læs vores insider emballage tips her.

10. Unboxing

I takt med tendensen, at mange private personer på sociale medier nu er hyret af firmaer til at reklamere for eller ”influence” deres følgere til at købe bestemte produkter, er emballagedesignet blevet endnu vigtigere. ”Unboxing” er en nyere trend på sociale medier, hvor kunder eller influencerer deler deres brandoplevelse i form af videoer, hvor de åbner en pakke de har modtaget i posten, og deler deres holdninger om alt fra emballagen, præsentationen og selve produktet. Særligt for webshops og detailbutikker som sælger direkte til forbrugere, er det dermed vigtigt at have en ”unboxing worthy” emballage, så kunder får lyst til at dele deres køb på medie platforme som Instagram, Facebook, Snapchat og TikTok. Det er også blevet mere populært for virksomheder selv at dele billeder og videoer af deres egen emballage på sociale medier for at differentiere sig fra konkurrenter med lignende produkter.


TIP! Del din emballage eller indpakning på sociale medier og tag @jakodan – så videredeler vi gerne til vores følgere!

Jakodan