Den kreative & sjove fase
Hvad skal dit firma hedde? Overvej om firmanavnet skal indeholde personnavne eller kunstnernavne, angive forretningsområdet, være lokalt eller globalt og udtrykke ambitioner?
Unikke firmanavne og anvendte termer
Vælg et unikt navn – men ikke for unikt. Det skal også kunne huskes af dine kunder. Et firmanavn skal gerne være kort og godt, unikt og genkendeligt, tilmed kan det være en god idé at din kunde kan associere produkterne med navnet. ”Det porøse parømia parallelunivers” er måske lige langt nok og ukonkret.
Tænk din målgruppe ind i dit firmanavn. Sælger du til småbørnsmødre så vil det nuttede og kreative navn appellere, som ”Lille Fix & Blomme Lommen”. Hvis du derimod sælger praktiske industrivarer, så er det mest fordelagtigt at være mere kort og konkret i firmanavnet f.eks. ”Ingvars Industriplast”.
Inden for Interiør shops er ”living” et anvendt term. Living fra det engelske med associationer til moderne bolig og livsstilsformer som simple living. Er din virksomhed specialiseret i møbler, så er det populært at anvende termer som -eksperten, -huset, og -design. Som ”Lampe eksperten” og ”Kreahuset”. Gammelt håndværk trender med hyggelige associationer. F.eks. ”Mosteriet”, ”Det gode bagværk”, ”Liljefabrikken” og ”Madbaren”. Så brug gerne endelser som fabrikken, -bar, -riet og -værk.
Firmanavnets betydning og associationer
Du kan være kreativ med firmanavnets betydning og tænke i sjove eller sofistikerede dobbelt betydninger og ordlyde. LEGO’s firmanavn kommer fra en sammentrækning af ordene leg godt, og White Away har en fin ordklang af at produkterne kommer hurtigt til kunden fra webshoppen – samtidig givet navnet associationer til kerneproduktet, hvidevarer.
Hvis du ser et internationalt potentiale i din virksomhed, så er det en god idé at vælge et firmanavn som vil kunne anvendes i international sammenhæng og overvej associationer, trods det kan være svært at højde for slang og ordsprog i alle lande.
Associationer kan være sjove og kreative, men samtidig kan de også være uheldige og give misforståelser. Ordklangen af ”Toms vin” og ”Spaservice” kan lyde helt forkert i nogle ører.
Kreativ stavning
Flere virksomheder er kreative med stavning af firmanavnet, dette kan give et spændende præg til navnet frem for regulær stavning. Miinto med to vokaler i streg er en anvendt ”teknik” i dag, samt KÖD er et eksempel på at umlaut kan give en udenlandsk islæt til firmanavnet. STOY og NA-KD er ligeledes eksempler på kreativ stavning af firmanavnet.
Skab en personlig relation
Kunderelationen er yderst væsentlig, og derfor er det populært at skabe et firmanavn, som skaber mere personlige associationer. Firmanavne hvor din, min, mit, dit, vores indgår, kan medvirke at kunden kan skabe en loyalitets følelse overfor eksempelvis ”Min lille slikbutik” – særligt hvis kundeservicen er helt i top.