Hurtig levering - Bestil inden 12.00, så sender vi samme dag (man-fre)

1-10-2018

Hvad skal mit firma hedde?

Vi gennemgår her en række tips til hvordan du kan vælge det perfekte firmanavn, hvor du både skal tage højde for en række praktiske forhold og så den sjove og kreative fase.
Hvad skal mit firma hedde?
Det er vigtigt at vælge et godt firmanavn, for det skulle gerne holde i mange år. Der kan opstå konflikter for firmanavnet, hvis minder for meget om en konkurrent. Så vælg et godt firmanavn og vælg det rigtige fra starten. Hvis du skal skifte firmanavn, kan det forvirre dine kunder og værdien af dit gamle navn vil gå tabt.
Praktiske fase

Er firmanavnet ledigt?
Når du har fundet frem til et godt firmanavn, så er det yderst vigtigt, at du undersøger om navnet kan bruges. Undersøg om firmanavnet er ledigt i CVR-registret. 

Flere firmaer med samme navn
I nogle tilfælde er det muligt, at anvende det samme firmanavn, hvilket kun anbefales, hvis det ikke kan forvirre dine kunder. Det er altid en fordel at have et unikt firmanavn, så dine kunder ikke vil forveksle dit firma med en konkurrent. Hvis du f.eks. har ”Den lille bagerbutik” og den tilmed ligger i den anden ende af landet, så vil afstanden gøre, at kunderne højest sandsynligt ikke vil forveksle virksomhederne. Opretter du et aktieselskab eller et anpartsselskab, så skal der indgå A/S og Aps i firmanavnet. 

Få eneret til firmanavnet
Du kan beskytte og opnå eneret til dit firmanavn og logo ved, at registrere dem som et varemærke hos Patent- & Varemærkestyrelsen

Firmanavnet må ikke vildlede
Navnet må ikke være vildledende. Eksempelvis vil det være vildledende for kunder og interessenter, hvis firmaet hed ”Øko Bær”, og der ikke blev solgt økologiske bær.

Se om domæne er ledigt
I dag er det yderst væsentligt at være tilstede i online. Hvis du overvejer at få en webside, så er det en god idé at reservere dit domæne/din webadresse i god tid. Hos dk-hostmaster kan du teste om dit ønskede domæne er ledigt.  
Jakodan
Jakodan
Jakodan
Jakodan
Den kreative & sjove fase

Hvad skal dit firma hedde? Overvej om firmanavnet skal indeholde personnavne eller kunstnernavne, angive forretningsområdet, være lokalt eller globalt og udtrykke ambitioner?

Unikke firmanavne og anvendte termer
Vælg et unikt navn – men ikke for unikt. Det skal også kunne huskes af dine kunder. Et firmanavn skal gerne være kort og godt, unikt og genkendeligt, tilmed kan det være en god idé at din kunde kan associere produkterne med navnet. ”Det porøse parømia parallelunivers” er måske lige langt nok og ukonkret.

Tænk din målgruppe ind i dit firmanavn. Sælger du til småbørnsmødre så vil det nuttede og kreative navn appellere, som ”Lille Fix & Blomme Lommen”. Hvis du derimod sælger praktiske industrivarer, så er det mest fordelagtigt at være mere kort og konkret i firmanavnet f.eks. ”Ingvars Industriplast”.

Inden for Interiør shops er ”living” et anvendt term. Living fra det engelske med associationer til moderne bolig og livsstilsformer som simple living. Er din virksomhed specialiseret i møbler, så er det populært at anvende termer som -eksperten, -huset, og -design. Som ”Lampe eksperten” og ”Kreahuset”. Gammelt håndværk trender med hyggelige associationer. F.eks. ”Mosteriet”, ”Det gode bagværk”, ”Liljefabrikken” og ”Madbaren”. Så brug gerne endelser som fabrikken, -bar, -riet og -værk.

Firmanavnets betydning og associationer
Du kan være kreativ med firmanavnets betydning og tænke i sjove eller sofistikerede dobbelt betydninger og ordlyde. LEGO’s firmanavn kommer fra en sammentrækning af ordene leg godt, og White Away har en fin ordklang af at produkterne kommer hurtigt til kunden fra webshoppen – samtidig givet navnet associationer til kerneproduktet, hvidevarer.

Hvis du ser et internationalt potentiale i din virksomhed, så er det en god idé at vælge et firmanavn som vil kunne anvendes i international sammenhæng og overvej associationer, trods det kan være svært at højde for slang og ordsprog i alle lande.

Associationer kan være sjove og kreative, men samtidig kan de også være uheldige og give misforståelser. Ordklangen af ”Toms vin” og ”Spaservice” kan lyde helt forkert i nogle ører.  

Kreativ stavning
Flere virksomheder er kreative med stavning af firmanavnet, dette kan give et spændende præg til navnet frem for regulær stavning. Miinto med to vokaler i streg er en anvendt ”teknik” i dag, samt KÖD er et eksempel på at umlaut kan give en udenlandsk islæt til firmanavnet. STOY og NA-KD er ligeledes eksempler på kreativ stavning af firmanavnet.  

Skab en personlig relation
Kunderelationen er yderst væsentlig, og derfor er det populært at skabe et firmanavn, som skaber mere personlige associationer. Firmanavne hvor din, min, mit, dit, vores indgår, kan medvirke at kunden kan skabe en loyalitets følelse overfor eksempelvis ”Min lille slikbutik” – særligt hvis kundeservicen er helt i top.   
Jakodan