Hurtig levering - Bestil inden 12.00, så sender vi samme dag (man-fre)

21-12-2023

20 gratis tips | Inspiration til emballage og forsendelse

Vil du skabe et mindeværdigt førstehåndsindtryk for dine kunder? Når du driver en webshop er emballagen mere end bare beskyttelse of forsendelse af dine varer, det er også en mulighed for at kommunikere dine brandværdier og for at styrke din brandidentitet. At skabe en mindeværdig og differentieret kundeoplevelse kan ikke gøres, uden at tænke emballagen ind i hele kunderejsen! Men hvordan kan din iværksætterbiks konkurrere med de store for et lille budget? Her får du 20 ideer til emballering af din produkter – Og HUSK! Vi sender gerne gratis vareprøver af forskellige farver og emballager, så du kan afprøve dine ideer i virkeligheden!
20 gratis tips | Inspiration til emballage og forsendelse

1. Brug personlige hilsener: Indsæt håndskrevne eller trykte personlige hilsner inde i emballagen. Det kan være et simpelt tak eller en kort fortælling om din virksomhed. Du kan f.eks. skrive på vores takkekort, manillamærker eller i æskens låg.


2. Tilpas etiketter og mærkater: Vælg etiketter og mærkater, der reflekterer din virksomheds identitet og stil. Det kan f.eks. være en etiket i en farve som matcher dit logo eller med tekster som Thank you for supporting a small company.


3. Inkluder gratis prøver eller eksklusive tilbud: Giv dine kunder en ekstra overraskelse ved at inkludere gratis prøver af andre produkter eller eksklusive tilbud, der kun gælder for dem. Du kan sagtens nøjes med at lægge et par bolcher i æsken, det behøver ikke at være dyrt. Hos Jakodan har vi f.eks. små poser med et par Mentos og teksten Tak for din ordre trykt på posens yderside.


4. Brug kundens navn: Hvis du er en mindre virksomhed, og det ikke bliver for omstændigt, kan du med fordel personalisere emballagen med kundens navn for at give en ekstra følelse af individualitet. Skriv f.eks. Tak for ordren Maja eller lign. søde hilsner.


5. Skab en emballageoplevelse: Gør selve udpakningsprocessen spændende ved at designe emballagens indhold på en kreativ måde. Du kan f.eks. brug flot kassefyld, pakke silkepapir eller pakke gavepapir om varen inde i æsken. Sørg for at din kunde kan se, at du har gjort dig umage, da du valgte emballagen.

6. Del din historie: Inkluder en kort historie om din virksomhed, dens værdier eller produktionsprocessen for at skabe en forbindelse mellem dig og dine kunder. Inkluder gerne et foto af dig selv eller dit team, så kunden får en følelse af, at de kender dig.


7. Tilbyd brugerdefinerede valgmuligheder: Hvis det er relevant, kan du give kunderne mulighed for at tilpasse deres emballage, så de føler, at de får noget unikt. Det kunne f.eks. være ved at give kunden lov til at vælge om varen skal sendes i en lilla eller grøn pose eller hvilken slags gavepapir det skal indpakkes i. Du kan give dem valgmuligheden i checkout i din webshop eller lave en side med 5 forskellige indpakninger, som kunden gratis kan lægge i kurven før de betaler.


8. Integrer sociale medier: Opfordr kunderne til at dele billeder af deres køb på sociale medier ved at inkludere en speciel hashtag eller ved at tilføje sociale medieikoner på emballagen. Du kan også bruge f.eks. bruge vores pink Follow us labels eller lave dine egne labels og sætte dem på emballagen.


9. Design sæsonspecifik emballage: Ændr emballagens design i overensstemmelse med sæsoner eller helligdage for at vise opmærksomhed på detaljer og skabe en følelse af festlighed. Pak i gult silkepapir til påske og orange til Halloween.. Eller sæt hjerte klistermærker på emballagen til Valentinsdag.


10. Tilføj genanvendelige elementer: Inkluder genanvendelige elementer som stofposer eller bånd, der ikke kun beskytter produkterne, men også kan genbruges af kunden. Det kan f.eks. pakke mindre varer i en sort organzapose. Lav små videoer på sociale medier som viser kunden, hvordan de kan genbruge emballagen.


Jakodan
Jakodan
Jakodan
Jakodan

11. Implementer brugerdefinerede designs eller illustrationer: Arbejd sammen med en kunstner eller designer for at skabe unikke designs eller illustrationer, der passer til din virksomheds æstetik og brandidentitet. Sælger du f.eks. plakater kan du vedlægge et postkort som matcher plakaten eller sælger du håndlavede keramikkrukker, kan du vedlægge et lille vedhæng af ler..


12. Skab en interaktiv oplevelse: Inkluder elementer, der opfordrer kunderne til at deltage aktivt i emballageoplevelsen, såsom QR-koder. QRkoden kan du linke til en video eller side på din hjemmeside, som fortæller, hvordan man nemt returnerer sine varer.


13. Tilbyd personlige valgmuligheder: Hvis det er relevant, kan du lade kunderne vælge farver, mønstre eller andre tilpasninger på emballagen under købsprocessen. Et godt eksempel på dette er, hvis du sælger gavekurve eller varer man ofte giver i gave, kan du tilbyde kunderne forskellig indpakning alt efter anledningen. Lyserød og lyseblå emballage til barnedåb, hvide silkesløjfer til bryllup osv.


14. Inkluder brugergenereret indhold: Integrer billeder eller anmeldelser fra dine kunder på emballagen for at vise, at andre har nydt dine produkter. Det kunne f.eks. være dine 5 bedste Trustpilot anmeldelser, sammen med en opfordring til, at kunden skal anmelde dig på Trustpilot.


15. Sæt fokus på lokal forbindelse: Hvis din virksomhed har en lokal tilknytning, såsom produktionsstedet, kan du fremhæve dette på emballagen for at styrke det lokale fællesskab. Du kan f.eks. købe Tak fordi du støtter lokalt labels og sætte på dine bæreposer.


Jakodan
Jakodan
Jakodan
Jakodan

16. Brug dufte eller aromatiske elementer: Tilføj en diskret duft eller aromatiske elementer til emballagen for at forbedre kundens sanselige oplevelse ved udpakning. Sørg for at sprøjte parfumen på emballagen og ikke på varen.


17. Indsæt personlige håndskrevne noter: Inkluder en personlig håndskrevet tak eller note inde i emballagen for at give en følelse af autenticitet og pleje. I større virksomheder har man ikke mulighed for at gøre dette, så her er en måde hvor du virkelig kan skille dig, som lille webshop.


18. Tilbyd genbrugelig emballage: Send dine varer i genbrugelige emballager, så det bliver nemt for kunden at returnere. Det kan f.eks. være poser eller papkasser med dobbelt lukning. Emballage som postæsker kan også sagtens genanvendes.


19. Sæt fokus på bæredygtighed og miljø: Fremhæv din virksomheds bæredygtige praksis ved at bruge genanvendelige materialer og vælg emballage som inkluderer oplysninger om miljøvenlige initiativer. Kig her på vores Ethical Pack kollektion som tydeligt viser kunden, hvilket materiale emballagen er fremstillet i samt hvilke mærkningsordninger, som FSCcertificering, emballagen overholder.


20. Fejr kundejubilæer: Registrer vigtige milepæle for kunderne, som f.eks. jubilæer eller specielle datoer, og inkluder fejringer på emballagen for at vise værdsættelse. Har kunden f.eks. bestilt fødselsdags-gaveindpakning kan du vedlægge et lille dansk flag eller en ballon i æsken.